Het klinkt logisch: als je een toets gemaakt hebt en terugkrijgt, dan zie je wat je al goed kunt en wat nog niet. Toch is dat niet altijd zo, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: op het moment dat je een cijfer voor je toets krijgt, stopt het leren vaak.
We merken dat veel leerlingen sterk gericht zijn op toetsen en cijfers. Dat kan wel eens voor stress zorgen. Maar lastig is vooral dat je de cijfers belangrijk gaat vinden en niet je eigen ontwikkeling.
In de onderbouw werken we daarom met feedback en niet met cijfers. Je raakt er zo gewend aan om elke toets of ‘check’ te gebruiken om te kijken hoe het gaat. Waar werk je naartoe? Wat kun je al en wat moet je nog blijven oefenen? Je vergelijkt jezelf niet met de rest van de klas, maar met jezelf. Feedback gaat dus niet (alleen) om het resultaat, maar vooral om het leerproces.
Onze docenten geven je heldere leerdoelen, tops en tips. Deze effectieve feedback geeft je veel meer informatie over waar je staat dan enkel een cijfer.