Symposium 'De warme overdracht'
Op woensdagmiddag 20 november 2024 organiseert het Stedelijk Gymnasium Nijmegen een symposium voor leerkrachten van de basisschool over de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk moment, want het bepaalt welke studie de leerlingen later gaan volgen en hoeveel kansen hij of zij zal hebben op de arbeidsmarkt.
Wat kunnen we leren van wat er speelt op de basisschool? Waar lopen de leerkrachten tegenaan en waarmee hebben ze succes? Omgekeerd hopen wij dat wij onze kennis kunnen doorgeven aan de basisscholen zodat er betere afstemming is tussen de verschillende schooltypes. In dit symposium gaan we op zoek naar de knelpunten en oplossingen.
Belangrijke factoren die hierbij een rol spelen:
- Schooladvies en CITO toets
Welke manier is beter om te voorspellen hoe een kind het zal doen op de middelbare school: het advies van de basisschool of de CITO-toets? De verwachtingen van leraren spelen een grote rol bij het schooladvies. Zij hebben, vaak onbewust, hogere verwachtingen van leerlingen van hoger opgeleide ouders. Zonder dat we het in de gaten hebben, worden verwachtingen vaak gekleurd door vooroordelen gebaseerd op uiterlijk, afkomst of thuissituatie van leerlingen, wat leidt tot onderadvisering. Differentiatie, de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen, heeft niet altijd het gewenste effect. - Kansenongelijkheid
Als we kinderen met dezelfde intelligentie vergelijken, zien we dat kinderen van ouders met minder onderwijs of taalproblemen vaker naar een lagere vorm van onderwijs gaan. Ze krijgen vaak een lager advies, dat niet altijd wordt bijgesteld op basis van de CITO-toets. Ouders die zelf hoger zijn opgeleid, zijn vaak meer betrokken bij de school van hun kinderen. Hun kinderen volgen vaker extra lessen en krijgen meer ondersteuning, zelfs voordat ze naar school gaan. - Afstemming tussen vo en po
Weten docenten op de middelbare school genoeg over hoe er lesgegeven wordt op de basisschool? En omgekeerd? Kennen ze elkaars ondersteuningsmogelijkheden? Een soepele overgang zorgt ervoor dat kinderen zich comfortabeler voelen op hun nieuwe school en meer zelfvertrouwen hebben.
Op 24 januari zullen we hierover van gedachten wisselen en op zoek gaan naar oplossingen. Hiervoor nodigen we basisschoolleerkrachten, docenten voortgezet onderwijs en studenten lerarenpopleiding uit.
Om het speelveld te duiden hebben we XXXX uitgenodigd. Hij doet onderzoek naar POVO in het onderwijs met aandacht voor verwachtingen van leraren, betrokkenheid van ouders en de effecten van selectie en differentiatie.
Aansluitend zullen we met de zaal in gesprek gaan en kijken wat er speelt op de basisscholen. Pam Tönissen van Radboud Reflects zal de middag in goede banen leiden en het publiek in de discussie betrekken.
Evenement-informatie
Startdatum | 20 november 2024 - 15:00 |
Einddatum | 20 november 2024 - 17:00 |